pdf-tiedosto

V Basso määrää meiningin

  Satsin kannalta basso on melodian jälkeen hallitsevin elementti. Niinpä voimakas – karakteerinen – bassolinja voi käytännössä syrjäyttää kaikki muut harmoniasäännöt. Tyypillisimillään tällainen bassolinja on asteittaisesti etenevä, siis vierekkäisiä säveliä ylös tai alas liikkuva, tai sitkeästi paikallaan pysyvä ääni eli urkupiste. Seuraavat esimerkit valottavat juuri näitä mahdollisuuksia.
 
16. Asteittainen lähestyminen sointuihin Soinnulle voidaan aina asettaa lähestymissointu. Useimmin asteittainen lähestyminen tapahtuu puolisävelaskeleen yläpuolella olevasta soinnusta (Db7-C), vrt. sijaisdominantit. Lähestymistekniikkaa voidaan muunnella siten, että sointu voi olla puolisävelaskeleen alapuolella (B7-C), kokosävelaskeleen yläpuolella (D7-C), kokosävelaskeleen alapuolella (Bb7-C), tai nämä soinnut voidaan yhdistää (D7-Db7-C). Lähestyminen voi tapahtua vieläkin kauempaa, esimerkkinä tyypillinen Euroviisu-lopetus kappaleeseen Vem kan segla:
Kuuntele
  Dominanttisoinnun tilalla voi käyttää myös muita sointutyyppejä. Teemme muita vaihtoehtoja: rakennetaan ensin kohdesoinun ympärille sointuja, jotka sopivat melodiaan (tässä tapauksessa Bb7, Bbm7, Bbm7-5, Bb°7, Bb6, Bbm6, Bbmaj7, B7-9, Dbmaj7, Dbm6, D7, Dm7, Dm7-5…), valitaan sitten mieleinen sointuyhdistelmä, vaikkapa tämä:
Kuuntele
  Pari muuta esimerkkiä:
Kuuntele
Kuuntele

Tehtävään 24.

 
17. Vastaliike Aäriäänten (melodia ja basso) vastaliike voi johtaa uusiin harmonisiin ratkaisuihin ja lisätä melodian mielenkiintoa. Nousevalle tai laskevalle melodialle valitaan soinnut siten, että sointujen bassolinja etenee (yleensä) kromaattisesti tai asteittain vastaliikkeessä, linjan suunta ei välttämättä muutu, vaikka melodia polveileekin - teho vain kasvaa. Basson sävelet voivat olla soinnun pohjasäveliä, muita sointusäveliä tai molempia. Sointurytmi voi olla muukin kuin melodiarytmi.
Kuuntele
Kuuntele
 
18. Nouseva/ laskeva basso Bassolinja voi edetä päättäväisesti ylös tai alas riippumatta melodian liikkeistä. Näin basso muodostaa melodiaan nähden itsenäisen vastaäänen; jokainen basson sävel voidaan soinnuttaa erikseen kuten edellisessäkin luvussa.
  Ensin suunnitellaan bassolinja:
Kuuntele
  Sitten valitaan melodiaan ja bassolinjaan sopivat soinnut:
Kuuntele

Tehtävään 25.

 
19. Rinnakkaisliike Melodia voidaan soinnuttaa muuttumattomalla sointurakenteella. Tavallisesti valittu sointu seuraa melodiaa rinnakkaisliikkein. Basso ei siis tässä määrääkään meininkiä, päinvastoin kaikki sävelet ovat alistettu melodialiikkeen sektionaaliseksi tueksi. Seuraavissa esimerkeissä ovat kenraalibassosäännöt unohtuneet aivan tyystin.
Kuuntele
  Seuraavassa esimerkissä sointutyyppi ei pysy orjallisesti samana, muutos tapahtuu dominantille tultaessa. Rinnakkaisliikkeinen soinnutus on erityisen otollista silloin, kun melodia liikkuu kromaattisesti.
Kuuntele
 
20. Urkupiste Basson liike pysäytetään ja valitaan sille yksi sävel, jonka yläpuolella harmonia liikkuu (esim. Em7/G, A7/G, Dm7/G, G7, C/G). Tätä tekniikkaa käytetään yleensä kontrastoivasti muuhun kappaleeseen esim. välikkeessä (bridge). Seuraavassa esimerkissä Homburg on kappaleen alkuun luotu jännite urkupisteen avulla.
Kuuntele

Tehtävään 26.

 
21. Kautta-soinnut Otsikolla pyritään kuvaamaan sellaista sointumerkkiä, jossa on ilmoitettu erikseen basson soittama ääni (esim. Dm7/G). Näitä sointuja on vilahdellut aiemmissa esimerkeissä, nyt niistä vielä erikseen. Kautta-soinnut voidaan jakaa kahteen ryhmään: (1) soinnun käännökset, (2) hybridi-soinnut eli "vääräbasso" -soinnut (am. slash chord).
 

1. Soinnun käännökset ovat arkipäiväisiä merkkejä basistille. Niillä pyydetään soinnun pohjasävelen sijasta jokin toinen sointusävel, esimerkiksi: soinnun terssi, kun ollaan menossa uuteen sointuun; soinnun kvintti aiheuttamaan sointuun pidätysluonnetta; soinnun septimi jatkamaan matkaa alaspäin.

 
Kuuntele
 
 

Monet kappaleet varsinkin mollissa perustuvat laskevaan bassolinjan sointukäännöksiin. Esimerkkinä Michelle.

Kuuntele
 

Avo-tai vajaasointuja on helpompi merkitä kauttasoinnuin. Soinnut ovat laajoja sointuja, joiden terssi (ja kvinttikin) on jätetty pois.

 
 

2. Hybridisoinnut tehdään esimerkiksi siten, että valitaan soinnulle sellainen basson sävel, jonka pieni tai suuri terssi ei kuulu sointusäveliin. Periaatteessa mikä tahansa sointu käy yläsoinnuksi kunhan se käy melodiaan. Yleisimmin käytetään tunnettuja kolmi- tai nelisointuja - kolmisoinnut soivat parhaiten kvinttikäännöksenä. Hybrid-tekniikka sopii hyvin esim. valmistamaan kappaleen huipennusta – kokonainen kappale soinnutetaan yleensä yhdistäen hybridit muihin sointuihin, ei pelkillä hybrideillä. Jos soinnulle valitaan siihen sopimaton (inharmoninen) basson sävel, dissonoiva vaikutelma luonnollisesti kasvaa.

 

Hybridisointuihin meno ja niistä poistuminen ei saa tapahtua liian jyrkästi, konsonoivasta soinnusta siirrytään siis vähin erin voimakkaasti dissoinoiviin sointuihin. Seuraavassa esimerkissä (Miten mielelläni) on hybridejä käytetty rikastamaan pysähtynyttä sointukulkua. Hybrideihin menoa on loivennettu nelisoinnulla.

Sijaissoinnut

Perussoinnut

 

Hybridisointuja käytetään yleisesti modaalisessa ympäristössä, niillä luodaan rinnakkaisharmonioita samalla välttäen dominantti-toonika -purkauksia, jotka eivät kuulu modaalisuuteen. Oheisessa esimerkissä yksittäinen moodi on kahdeksan tahdin mittainen.

 
 

Soinnutuksen lähtökohtana voidaan myös etsiä soinnulle sellainen basson sävel, joka ei kuulu soinnun säveliin tai lisäsäveliin, esim. B/C.

Kuuntele
 

Alla olevassa esimerkissä on vääräbasso-sointuja… tai sitten hybridejä… tai jotain muuta – nimitykset eivät ole vakiintuneita. Kauttasoinnuilla myös vältetään kummallisia sointumerkintöjä; kokeile, miten tämän luvun soinnut voisi kirjoittaa toisin?

Tehtävään 27.
 
Pari käytännön esimerkkiä: Jos melodia on maj7 -soinnun terssi tai maj7, voit vahvistaa sointia seuraavasti: Cmaj7:n tilalle E/C (purkautuu monesti Cmaj7:aan).All the things you are.
Kuuntele
  Jos melodia on maj7-soinnun +11 tai maj7, laita basson kanssa sointu puoli-alas -duuri, esim. Cmaj7:n tilalle B/C. (Katso esimerkki yllä.) Jos melodia on perusmollisoinnun terssi tai septimi, käy vastaava korvaus, siis Cm6:n tilalle B/C.
 
Tehtävään 28. Dominantin tilalla voi käyttää McCoy Tynerin suosimaa lokrista dominanttia, C-duurissa Db/G.
 

Lähdemateriaalia:

Kaj Backlundin luennot. (Suuret kiitokset Kaitsulle muutenkin!)

David Baker. Arranging & Composing.

Jerry Coker. Teaching Jazz.

Gil Goldstein. Jazz Composer's Companion.

Sten Ingelf. Jazz & Popharmonik.

Bjørn Kruse. Jazzteori.

Andy Laverne. Chord Substitutions.

Mark Levine. The Jazz Piano Book. (Kiitoksia Mark.)

Mark Levine. The Jazz Theory Book.

Daniel A. Ricigliano. Popular & Jazz Harmony.

 
Tehtäviä

 

24. Etsitään mahdollisimman monta sointuehdokasta alla olevaan lopukkeeseen.

Kokosin seuraavaan taulukkoon kaikki ne nelisoinnut, jotka sopivat melodiaan ja ovat koko- tai puolisävelaskeleen päässä ylä- tai alapuolella kohdesoinnusta (C6). Ensimmäisen palstan soinnut tulevat tahdin ykköselle ja toisen palstan soinnut kakkoselle. Taulukosta puuttuu mm. pidätyssointuja sekä duurin ja dominantin kvinttimuunteiset soinnut, jotka myös voivat olla käyttökelpoisia. Ilman niitäkin taulukko on aika mittava.

Koko-ylös

Dmaj7

D6

Dmmaj7

Dm6

Dm7

Dm7-5

Ddim7

D7

D6

Dm6

Dm7

Dm7-5

Ddim7

D7

Puoli-ylös

Dbmmaj7

Dbm6

Dbm7

Dbm7-5

Dbdim7

Db7+9

Db7-9

Puoli-alas

Bmmaj7

Bm6

Bm7

Bm7-5

Bdim7

B7sus4

Bmmaj7

Bm6

Bm7-5

Bdim7

Bm7

B7+9

Koko-alas

Bbmaj7

Bb6

Bb7

Bbmaj7

Bb6

Bb7

Tämän jälkeen etsitään vierekkäisiltä palstoilta (myös eri riveiltä ristiin) kaksi sellaista sointua, jotka johtavat miellyttävästi viimeiseen sointuun. Vaihtoehtoja on!

Kokeile muodostaa johonkin lopukkeeseen samalla tavoin eri vaihtoehtoja. Etsi niistä sitten sopiva pari lähestymissoinnuiksi. Kun valitset sointuja kannattaa jälkimmäinen olla edellistä jännittävämpi ja myös se joka näistä kahdesta johtaa voimakkaammin kohdesointuun.

25. Asteettaisia bassoliikkeitä tehtäessä joutuu punnitsemaan mm. seuraavia asioita:

- aina ei esim. kromaattinen bassolinja kelpaa, vaan on käytettävä suurempia hyppyjä

- varmista jakson loppu ts. kun pari viimeistä sointua ovat toimivia, voi matkalla irrotella huolettomammin

- hyvän bassolinjan lisäksi sointutyypin valinta vaikuttaa tietenkin lopputulokseen, onko soinnut valittu tasapainoisesti?

- monimutkainen harmonia soveltuu paremmin hitaisiin ja keskitempoisiin kuin nopeisiin kappaleisiin

26. Ota jonkin kappaleen B-osa ja kokeile perussoinnutuksen alle erilaisia urkupistesäveliä bassoon. Sävellajin toonika- ja dominanttisävelet voisivat olla aluksi hyviä valintoja, mutta kokeilla voi tietenkin mitä tahansa kromaattisen asteikon säveltä. Jälleen kerran jakson lopun sommittelu on ratkaisevaa.

27. Basson sävelen muuttaminen avaa kokonaan uuden ja rikkaan harmonisen maailman, jonka tyylikäs hallinta vaatii kriittistä ja kärsivällistä mieltä. Kokeile tekniikoita ensin lyhyisiin jaksoihin.

 

28. a). Jäljellä on eri tekniikoiden yhdistäminen. Poijat kun raitilla laulelivat kaipaa uusia sointuja, käytä kullakin rivillä eri tekniikkaa.

Yesterdays 1.

Yesterdays 2.

28. b) Seuraavana perussoinnutus kappaleeseen Yesterdays ja sen jälkeen sijaissoinnutus. Mitä tekniikoita on soinnutuksessa käytetty?

 

Matti Ruippo 2002, 2008

Sibelius-Akatemia/Aluekehityshanke

Sarja päättyy tähän.