pdf-tiedosto |
V Basso määrää meiningin |
|||||||||||||
Satsin kannalta basso on melodian jälkeen hallitsevin elementti. Niinpä voimakas – karakteerinen – bassolinja voi käytännössä syrjäyttää kaikki muut harmoniasäännöt. Tyypillisimillään tällainen bassolinja on asteittaisesti etenevä, siis vierekkäisiä säveliä ylös tai alas liikkuva, tai sitkeästi paikallaan pysyvä ääni eli urkupiste. Seuraavat esimerkit valottavat juuri näitä mahdollisuuksia. | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
16. Asteittainen lähestyminen sointuihin | Soinnulle voidaan aina asettaa lähestymissointu. Useimmin asteittainen lähestyminen tapahtuu puolisävelaskeleen yläpuolella olevasta soinnusta (Db7-C), vrt. sijaisdominantit. Lähestymistekniikkaa voidaan muunnella siten, että sointu voi olla puolisävelaskeleen alapuolella (B7-C), kokosävelaskeleen yläpuolella (D7-C), kokosävelaskeleen alapuolella (Bb7-C), tai nämä soinnut voidaan yhdistää (D7-Db7-C). Lähestyminen voi tapahtua vieläkin kauempaa, esimerkkinä tyypillinen Euroviisu-lopetus kappaleeseen Vem kan segla: | |||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Dominanttisoinnun tilalla voi käyttää myös muita sointutyyppejä. Teemme muita vaihtoehtoja: rakennetaan ensin kohdesoinun ympärille sointuja, jotka sopivat melodiaan (tässä tapauksessa Bb7, Bbm7, Bbm7-5, Bb°7, Bb6, Bbm6, Bbmaj7, B7-9, Dbmaj7, Dbm6, D7, Dm7, Dm7-5…), valitaan sitten mieleinen sointuyhdistelmä, vaikkapa tämä: | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Pari muuta esimerkkiä: | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
17. Vastaliike | Aäriäänten (melodia ja basso) vastaliike voi johtaa uusiin harmonisiin ratkaisuihin ja lisätä melodian mielenkiintoa. Nousevalle tai laskevalle melodialle valitaan soinnut siten, että sointujen bassolinja etenee (yleensä) kromaattisesti tai asteittain vastaliikkeessä, linjan suunta ei välttämättä muutu, vaikka melodia polveileekin - teho vain kasvaa. Basson sävelet voivat olla soinnun pohjasäveliä, muita sointusäveliä tai molempia. Sointurytmi voi olla muukin kuin melodiarytmi. | |||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
18. Nouseva/ laskeva basso | Bassolinja voi edetä päättäväisesti ylös tai alas riippumatta melodian liikkeistä. Näin basso muodostaa melodiaan nähden itsenäisen vastaäänen; jokainen basson sävel voidaan soinnuttaa erikseen kuten edellisessäkin luvussa. | |||||||||||||
Ensin suunnitellaan bassolinja: | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Sitten valitaan melodiaan ja bassolinjaan sopivat soinnut: | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
19. Rinnakkaisliike | Melodia voidaan soinnuttaa muuttumattomalla sointurakenteella. Tavallisesti valittu sointu seuraa melodiaa rinnakkaisliikkein. Basso ei siis tässä määrääkään meininkiä, päinvastoin kaikki sävelet ovat alistettu melodialiikkeen sektionaaliseksi tueksi. Seuraavissa esimerkeissä ovat kenraalibassosäännöt unohtuneet aivan tyystin. | |||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Seuraavassa esimerkissä sointutyyppi ei pysy orjallisesti samana, muutos tapahtuu dominantille tultaessa. Rinnakkaisliikkeinen soinnutus on erityisen otollista silloin, kun melodia liikkuu kromaattisesti. | ||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
20. Urkupiste | Basson liike pysäytetään ja valitaan sille yksi sävel, jonka yläpuolella harmonia liikkuu (esim. Em7/G, A7/G, Dm7/G, G7, C/G). Tätä tekniikkaa käytetään yleensä kontrastoivasti muuhun kappaleeseen esim. välikkeessä (bridge). Seuraavassa esimerkissä Homburg on kappaleen alkuun luotu jännite urkupisteen avulla. | |||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
21. Kautta-soinnut | Otsikolla pyritään kuvaamaan sellaista sointumerkkiä, jossa on ilmoitettu erikseen basson soittama ääni (esim. Dm7/G). Näitä sointuja on vilahdellut aiemmissa esimerkeissä, nyt niistä vielä erikseen. Kautta-soinnut voidaan jakaa kahteen ryhmään: (1) soinnun käännökset, (2) hybridi-soinnut eli "vääräbasso" -soinnut (am. slash chord). | |||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuuntele |
|
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
|
||||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Tehtävään 27. | ||||||||||||||
|
||||||||||||||
Pari käytännön esimerkkiä: | Jos melodia on maj7 -soinnun terssi tai maj7, voit vahvistaa sointia seuraavasti: Cmaj7:n tilalle E/C (purkautuu monesti Cmaj7:aan).All the things you are. | |||||||||||||
Kuuntele | ||||||||||||||
Jos melodia on maj7-soinnun +11 tai maj7, laita basson kanssa sointu puoli-alas -duuri, esim. Cmaj7:n tilalle B/C. (Katso esimerkki yllä.) Jos melodia on perusmollisoinnun terssi tai septimi, käy vastaava korvaus, siis Cm6:n tilalle B/C. | ||||||||||||||
Tehtävään 28. | Dominantin tilalla voi käyttää McCoy Tynerin suosimaa lokrista dominanttia, C-duurissa Db/G. | |||||||||||||
|
||||||||||||||
Lähdemateriaalia: |
Kaj Backlundin luennot. (Suuret kiitokset Kaitsulle muutenkin!) David Baker. Arranging & Composing. Jerry Coker. Teaching Jazz. Gil Goldstein. Jazz Composer's Companion. Sten Ingelf. Jazz & Popharmonik. Bjørn Kruse. Jazzteori. Andy Laverne. Chord Substitutions. Mark Levine. The Jazz Piano Book. (Kiitoksia Mark.) Mark Levine. The Jazz Theory Book. Daniel A. Ricigliano. Popular & Jazz Harmony. |
|||||||||||||
|
||||||||||||||
Tehtäviä
|
24. Etsitään mahdollisimman monta sointuehdokasta alla olevaan lopukkeeseen. Kokosin seuraavaan taulukkoon kaikki ne nelisoinnut, jotka sopivat melodiaan ja ovat koko- tai puolisävelaskeleen päässä ylä- tai alapuolella kohdesoinnusta (C6). Ensimmäisen palstan soinnut tulevat tahdin ykköselle ja toisen palstan soinnut kakkoselle. Taulukosta puuttuu mm. pidätyssointuja sekä duurin ja dominantin kvinttimuunteiset soinnut, jotka myös voivat olla käyttökelpoisia. Ilman niitäkin taulukko on aika mittava.
Tämän jälkeen etsitään vierekkäisiltä palstoilta (myös eri riveiltä ristiin) kaksi sellaista sointua, jotka johtavat miellyttävästi viimeiseen sointuun. Vaihtoehtoja on! Kokeile muodostaa johonkin lopukkeeseen samalla tavoin eri vaihtoehtoja. Etsi niistä sitten sopiva pari lähestymissoinnuiksi. Kun valitset sointuja kannattaa jälkimmäinen olla edellistä jännittävämpi ja myös se joka näistä kahdesta johtaa voimakkaammin kohdesointuun. 25. Asteettaisia bassoliikkeitä tehtäessä joutuu punnitsemaan mm. seuraavia asioita: - aina ei esim. kromaattinen bassolinja kelpaa, vaan on käytettävä suurempia hyppyjä - varmista jakson loppu ts. kun pari viimeistä sointua ovat toimivia, voi matkalla irrotella huolettomammin - hyvän bassolinjan lisäksi sointutyypin valinta vaikuttaa tietenkin lopputulokseen, onko soinnut valittu tasapainoisesti? - monimutkainen harmonia soveltuu paremmin hitaisiin ja keskitempoisiin kuin nopeisiin kappaleisiin 26. Ota jonkin kappaleen B-osa ja kokeile perussoinnutuksen alle erilaisia urkupistesäveliä bassoon. Sävellajin toonika- ja dominanttisävelet voisivat olla aluksi hyviä valintoja, mutta kokeilla voi tietenkin mitä tahansa kromaattisen asteikon säveltä. Jälleen kerran jakson lopun sommittelu on ratkaisevaa. 27. Basson sävelen muuttaminen avaa kokonaan uuden ja rikkaan harmonisen maailman, jonka tyylikäs hallinta vaatii kriittistä ja kärsivällistä mieltä. Kokeile tekniikoita ensin lyhyisiin jaksoihin. |
|||||||||||||
28. a). Jäljellä on eri tekniikoiden yhdistäminen. Poijat kun raitilla laulelivat kaipaa uusia sointuja, käytä kullakin rivillä eri tekniikkaa. |
||||||||||||||
28. b) Seuraavana perussoinnutus kappaleeseen Yesterdays ja sen jälkeen sijaissoinnutus. Mitä tekniikoita on soinnutuksessa käytetty? |
Matti Ruippo 2002, 2008
Sibelius-Akatemia/Aluekehityshanke
Sarja päättyy tähän.