Piccolo
Nuotit kirjoitetaan oktaavin alas soivasta korkeudestaan.
Soiva ja kirjoitettu ääniala aloittelijoilla on seuraava:
ammattilaisilla:
Näyte piccolon äänialasta. (Näytteet on tehty tietokoneella, joten ne muistuttavat vain etäisesti oikean soittimen sointia.)
- pureva, (koko orkesterin) läpitunkeva saundi rekisterin ylemmällä puoliskolla
- matala rekisteri ei ole käyttökelpoinen, ylin rekisteri vaatii taidokasta soittajaa
- viheltelevä ja kepeä efekti etenkin unisonossa
- trilliefekti tyypillinen
- melodian oktaavituplaus kirkastaa sointia (esim. Ravelin Bolero), hopeoi puupuhallinryhmän yläreunan
- kellojen tai ksylofonin tuplaus lisää tehoa
Huilu
Ääniala (aloittelijat ja ammattilaiset):
Näyte huilun äänialasta.
matala rekisteri tumma ja täyteläinen, keskirekisteri selkeä, ylärekisteri kirkas
- kirkastaa melodiaa oktaavituplauksella
- monta huilua soi parhaiten unisonossa tai oktaaveissa, enintään kolmisoinnuissa
- tukee jousimelodiaa, lisää vaskien purevuutta
- trilliefekti tyypillinen
Oboe
Ääniala (aloittelijat ja ammattilaiset):
Näyte oboen äänialasta.
- sooloinstrumentti
- rekisterin ääriääniä kannattaa kirjoittaa vain taitaville soittajille, muuten saundi kauttaaltaan laulava
- fraasin aloitus matalimmilla sävelillä vaikeaa
- kepeät staccatojaksot helppoja
- ei ole niin ketterä soitin kuin huilu ja klarinetti
- kaksi oboeta soi parhaiten tersseissä ja seksteissä, kvinteissä itämainen tuntu
- ei mielellään unisonoissa
- muiden puhaltimien tuplaus tai oktaavituplaus oboella rikastuttaa saundia; tuplaa mieluiten lead-ääni
Klarinetti in Bb
Transponointi: suuri sekunti ylös, kaksi # lisää
Soiva ja kirjoitettu ääniala aloittelijat:
ammattilaiset:
Näyte klarinetin äänialasta.
- hyvin laaja äänialue, monipuolinen, ketterä
- nopeat asteikot, trillit ja arpeggiot taittuvat helposti
- alin rekisteri tumma, puun sävyinen, "chalumeau", solistisiin jaksoihin sopivan syvä; välirekisteri vaimea; ylärekisteri kirkas, "clarino"; ylin rekisteri pureva
- klarinettien unisonojaksot soivat täyteläisesti
- sektio soi hyvin myös tersseissä ja avoimessa asettelussa, käyttökelpoinen etenkin soolon taustamattona
- muiden puupuhaltimien oktaavituplaus tukevoittaa saundia, esim. klarinetti ja:
- huilu tai oboe unisonossa tai oktaaveissa, ylemmät rekisterit
- fagotti unisonossa tai oktaaveissa, matala rekisteri
- käyrätorvi unisonossa, matala rekisteri, ilman vibraattoa
- sordinoitu trumpetti unisonossa, keskirekisteri, ilman vibraattoa
- pasuuna unisonossa, matala ja keskirekisteri
- alttoviulu tai sello unisonossa, matala keskirekisteri pehmentää jousisaundia
- saksofonisektio ahtaassa asettelussa ja klarinetti ylinnä = Glenn Miller -saundi
- saksofonisektio kvarttiasettelussa ja klarinetti ylinnä = Woody Herman -saundi
Saksofoniperhe
Sopraano in Bb
transponointi: suuri sekunti ylös, kaksi # lisää
Soiva ja kirjoitettu ääniala aloittelijat:
ammatilaiset:
Näyte sopraanosaksofonin äänialasta.
Altto in Eb
transponointi: suuri seksti ylös, kolme # lisää
Soiva ja kirjoitettu ääniala aloittelijat:
ammattilaiset:
Näyte alttosaksofonin äänialasta.
Tenori in Bb
transponointi: suuri nooni ylös, kaksi # lisää
Soiva ja kirjoitettu ääniala aloittelijat:
ammattilaiset:
Näyte tenorisaksofonin äänialasta.
Baritoni in Eb
transponointi: suuri tredesimi ylös, kolme # lisää; transponoidaan siten, että vaihdetaan f-avaimen tilalle g-avain, nuotit pysyvät paikallaan, kolme # lisää
Soiva ja kirjoitettu ääniala aloittelijat:
ammattilaiset:
Näyte baritonisaksofonin äänialasta.
- dynamiikaltaan laaja-alaisin puhallin
- saksofonisektio koostuu altto-, tenori- ja baritonisaksofoneista, sopraano on soittimena solistinen ja basso harvinainen/erikoinen
- tehokkain saundi oktaavikaksinnuksissa
- terssikulut hyviä hitaissa tempoissa, klarinettien oktaavikaksinnus kirkastaa
- kaikki asettelut - ahdas blokki (nopeat tempot), avoin (hidas tempo) ja kaikki tältä väliltä - soivat hyvin
Fagotti
Ääniala (aloittelijat ja ammattilaiset)
Näyte fagotin äänialasta.
- matalin rekisteri roteva, keskirekisteri soinnikas (kuuntele Stravinskyn Kevätuhri), äänialueen yläpää kireähkö
- saundi täydentää kauniisti muiden puupuhaltimien sointia, ääni saattaa jopa kadota muuhun orkesteriin
- staccatojaksot luonteenomaisia
- matalat trillit hankalia
- tukee unisonossa selloa
- jätä sovituksissa tilaa fagotistin hengityksille ja lepoon