• Pinchas Zukerman totesi haastattelussa (Donner 2003): ”Työskentelyn aikana ei saa ajatella tietokonetta, vaan pitää ajatella ihmistä.”
  • Myötäeläminen tuotava selkeästi esiin (Holmberg 2001).
  • Videoyhteydessä on visuaalinen ja auditiivinen viestintä rajoitettua: Katsekontakti ei toteudu, ja akustinen palaute ei ole sama kuin luokkahuonetilanteessa. Opettajan on kerättävä informaatiota liikekielestä ja keskustelusta. Kannustusta on sanallistettava enemmän. On pyrittävä ajattelemaan, mitä siellä lasin toisella puolella tapahtuu.
  • Myös tekstipohjaisessa viestinnässä on pohdittava opiskelijan näkökulmasta: Miten opiskelijalle kirjoitetaan asioista yksiselitteisesti? Miten jäsennellään oppimisalustan tehtävät ja aktiviteetit? Miten rakennetaan selkeät verkkosivut ja oppimismateriaalit?