• Tapahtumille on annettava vähän enemmän aikaa.
  • Kyselevä eteneminen tuottaa hyviä tuloksia.
  • On luovuttava musisoinnin aikana annettavista kommenteista. Tällaiset kommentit toistuvat vastaanottajalle epäselvinä ja hämmentävinä.
  • Yhteissoitto ei onnistu tavanomaisilla järjestelmillä.
  • Opiskelijalle siirtyy vastuuta niin opintojen kuin oppitunninkin etenemisestä.
  • Harjoittelun ohjaaminen painottuu.
  • Videotiedostojen vaihto ja muut työtavat tulevat olennaisemmiksi kuin perinteisessä luokkahuonetilanteessa.
  • Kaiken kaikkiaan: opetustapaa on muutettava, mikä voi olla hyväkin asia. Syntyy uusia pedagogisia innovaatioita. Kollegiaalinen, pedagoginen verkostoituminen tukee opetustyön muutosprosessia.

Lainaan lopuksi Taideyliopiston Sibelius-Akatemian lehtori ja huilutaiteilija Petri Alankoa: ”Nyt on hyvä hetki keskittyä opettelemaan uusia asioita.”